Etusivu PalvelutLappeenrannan kaupunginteatterin Hiirenloukku johdattaa hykerryttävän murhamysteerin äärelle
Ajankohtaista
16.4.2018 13:00

Lappeenrannan kaupunginteatterin Hiirenloukku johdattaa hykerryttävän murhamysteerin äärelle

Lappeenrannan kaupunginteatterin suuren näyttämön kevään viimeinen ensi-iltanäytelmä on Hiirenloukku. Rikosnäytelmien klassikko saa ensi-iltansa lauantaina 21.4. klo 19. Esityksiä on keväällä aina 19.5. saakka, ja näytelmä jatkaa myös syksyn ohjelmistossa.

Hiirenloukku_Aki Loponen_396x264.jpgAgatha Christien Hiirenloukun tapahtumat sijoittuvat Englannin maaseudulle juuri avattuun täysihoitolaan. Radiouutiset kertovat, että Lontoossa on tapahtunut murha. Samanaikaisesti täysihoitolaan saapuu salaperäisiä vieraita, joista kukaan ei vaikuta kertovan itsestään koko totuutta. Jännitys tihenee entisestään, kun lumi saartaa täysihoitolan.

Nerokkaasti punottua salaisuuksien verkkoa selvitetään aina loppuratkaisuun asti. Täysihoitolan toista omistajaa, Mollie Ralstonia  näyttelevä Anna-Kaisa Makkonen sanoo, että luvassa on intensiivinen, hykerryttävä esitys.

– Teatterissa harvoin näkee murhamysteerejä. Jokaisella hahmolla on salaisuuksia ja lähtökohta on, että kukin heistä valehtelee. Esitys on täynnä suuntaan ja toiseen johdattavia vihjeitä. Tietoisesti ei kuitenkaan johdeta harhaan. Käsikirjoitus ja hahmot ovat loistavia.

Boheemia, neuroottistakin vauhtiveikkoa Christopher Wreniä  esittävä Jussi Virkki kertoo, että Hiirenloukussa eletään keskellä mukaansatempaavaa rikostutkintaa.

– Moni katsoja varmasti muodostaa oman käsityksensä tekijästä esityksen aikana. Yllättävän monella roolihenkilöllä saattaisikin olla motiivi ja tilaisuus synkeän teon toteuttamiselle. Ja vaikka uskottaviakin alibeja tuntuu löytyvän, on aiheellista kyseenalaistaa alibien pitävyys. Esityksen jo nähneitä katsojia pyydetään olemaan paljastamatta murhaajaa ja loppuratkaisua, jotta kaikki katsovat voivat kokea jännittävän elämyksen.

Näytelmän ohjaaja Iiris Rannio toteaa, että ohjauksen näkökulmasta jännitystä luodaan ennen kaikkea sopivalla rytmillä ja tietenkin näyttelijäntyöllä.

– Rytmi on tunnelman kannalta merkittävä tekijä: se voi olla laveaa, tiheää, hitaasti ja nopeasti muuttuvaa. Jännitystä lisäävät myös teatterin muut tehokeinot.

Virkin ja Makkosen mukaan Hiirenloukkua esitetään tarkasti käsikirjoitusta, repliikkejä ja ohjausta kunnioittaen.

– On oltava tarkkana oman roolihahmon kehityksestä ja reaktioista suhteessa muihin henkilöihin ja peilattava sitä esityksen kronologiaan, Virkki kuvailee.

Hiirenloukku nojaa vahvaan käsikirjoitukseen. Ote ei voi herpaantua ollenkaan. Jos joku tekee pienenkin muutoksen vaikkapa jonkin eleen kohdalla, se vaikuttaa heti kokonaisuuteen, Makkonen lisää.

Virkki kehuu vierailevaa skenografia, Tiina Hauta-ahoa, joka on luonut murhamysteeriä varten herkulliset olosuhteet.

– Esiinnymme yhdessä näyttämökuvassa, jossa nähdään paljon tyylikästä, vahvasti brittiläistä vanhanajan tyyliä. Lavasteissa on paljon luonnonläheistä, ruskeaa tammipintaa. Tweed ja ruutukuosit puolestaan korostuvat puvustuksessa, joka tarjoilee iloa silmille.

Makkonen hehkuttaa myös Hiirenloukkuun valittua musiikkia.

– Ohjaaja on valinnut loistavasti jännäriin sopivaa hiipivää musiikkia. Musiikki yhdessä äänitehosteiden ja valaistuksen kanssa luo veret seisauttavaa ja hyytävää tunnelmaa.

Hiirenloukkua on esitetty Lontoossa jo vuodesta 1952 asti. Se on siten maailmassa pisimpään yhtäjaksoisesti esitetty näytelmä. Christie kirjoitti näytelmän alun perin kuunnelmaksi ja vasta sen jälkeen novelliksi ja näytelmäksi. Hiirenloukku perustuu tosielämässä sattuneeseen rikostapaukseen, jossa kasvattipoika kuoli kaltoinkohtelun seurauksena.

Ohjaaja Rannio kertoo, että dekkarinäytelmän surullisesta taustasta ja jännittävästä tunnelmasta huolimatta esityksellä on hauskatkin hetkensä.

– Välillä harjoituksissa meno onkin karannut Monty Python -linjalle, Rannio nauraa.

Kuva: Hiirenloukku. Kuvaaja: Aki Loponen.

Tietoa näytelmästä:

Agatha Christie
Hiirenloukku
Ensi-ilta suurella näyttämöllä la 21.4. klo 19
Näytöksiä keväällä 19.5. saakka, näytelmä jatkaa syksyn ohjelmistossa

Suomennos : Seppo Loponen

Työryhmä:

Ohjaus: Iiris Rannio
Lavastus ja pukusuunnittelu: Tiina Hauta-aho
Valot: Timo Hämäläinen
Äänet: Tomi Aronen, Olli-Pekka-Pyysing
Projisointi: Kimmo Pasanen
Kampaukset ja maskeeraus: Pinja Ruokolainen, Sara Peronmaa
Kampauksien ja maskien konsultaatio: Maarit Parkko-Orimus
Tarpeisto: Sirpa Tervo, Riikka Pulkkinen
Tarpeistonhoito ja kuiskaus: Riikka Pulkkinen
Järjestäjä: Jari Seppälä, Jani Kassinen
Lavastuksen toteutus: Seppo Ihalainen, Vesa Hulkkonen, Jukka Malaska, Juha Turkkelin
Puvustuksen toteutus: Päivi Hanttu-Lindström, Päivi Saarimäki, Anu Hovi
Valomiehet: Topi Jukka, Petri Mättö
Näyttämömestarit: Kirka Haikonen, Veli-Matti Sirkiä
Näyttämömiehet: Vesa Hovi, Matti Jarva


Henkilöt:

Mollie Ralston: Anna-Kaisa Makkonen
Giles Ralston: Seppo Kaisanlahti
Christopher Wren: Jussi Virkki
Rouva Boyle: Marja-Liisa Ketola
Majuri Metcalf: Jarno Kolehmainen
Neiti Casewell: Aija Pahkala
Herra Paravicini: Eero Rannio
Etsivä Trotter: Samuli Punkka
Radioääni: Jussi Johnsson

Lehdistökuvat:

Kuvaaja Aki Loponen. Kuvat ladattavissa osoitteessa: http://kuvapankki.ekarjala.fi/main.php?g2_itemId=26641

Lisätietoja:

Ohjaaja Iiris Rannio, puh. 040 130 9159
iiris.rannio(at)lappeenranta.fi