Valitse taso

Lappeenranta – parasta maailmassa

25.10.2012
Markku HeinonenLappeenrannalla on myönteinen kuntakuva. Ansionsa tähän on eritoten karjalaisella iloisuudella ja sosiaalisuudella. Olemme aidosti vieraistamme kiinnostuneita. Saimaalta katsottuna kaupunkimaisemat ovat kauniita kuin jalokivet Ylämaalta. Ilman Saimaata tuskin itse olisin nyt lappeenrantalainen.

Opiskelijatutkimuksissa Lappeenranta yliopistoineen on säännöllinen menestyjä arvioitaessa opiskeluympäristön miellyttävyyttä ja muita laatutekijöitä.

Kivasta, pienestä kesäkaupungista on viimeisten kahden vuosikymmenen aikana kasvanut maamme toiseksi suosituin ulkomaalaismatkailijoiden ympärivuotinen matkailukaupunki. Tarjolla on vaativimpaankin makuun kylpylä- ja elämyspalveluita, täyden valikoiman kalatiskiä ja elävää vanhaa Linnoituskaupunkia. Kaupungilla liikkuessa yllättyy kuukausittain uusien boutique- ja muiden kauppaliikkeiden ilmestymistä täydentämään kivasti kasvojaan uusinutta ydinkeskustan katukuvaa.

Kansainvälinen saavutettavuus on mainio sekä nopeiden juna- että lentoyhteyksien ansiosta. Lappeenrannan asema on herkullinen; se on lähin ulkomainen matkailukaupunki katsoipa läheisyyttä Pietarista tai Moskovasta.

Entä jos Venäjän matkailuvirrat ovatkin vasta alkua suuremmalle?

Lappeenrannassa liikkuu päivittäin 4 300 venäläismatkailijaa. Mikäli venäläismatkailun kasvuvauhti pysyy viimeisten vuosien kaltaisena, on arvioitavissa, että venäläisten päivittäinen määrä ylittää 10 000 kävijän rajan jo viiden vuoden kuluessa. Tämä tarkoittaa huikeaa tarvetta uusille kaupan ja matkailualan investoinneille. Kysynnän kasvu voi viisumivapauden tullessa nousta tasolle, johon ei kaupallista rakentamista säätelevässä maakuntakaavassa ole alkuunkaan varauduttu puhumattakaan rajaliikenteen välityskyvystä.

Suomen ja Pietarin välisiä liikennekäytäviä tulee tarkastella kokonaisuutena. Jo tällä hetkellä Nuijamaan raja-asema on Suomen ja Venäjän välisistä raja-asemista tukkoisin ja jonojen kasvu on tosiasia. Rajalle varmasti saadaan kaistoja ja henkilöstöä lisää, mutta Nuijamaa-Viipuri-kanavatie on se pahin kanto kaskessa.

Viisumivapauden edellytyksenä tulisikin EU:n painottaa Venäjän suuntaan turvallisuusnäkökulmaa. Nyt en tarkoita rikollisten ja huumeiden liikkumista yli rajan, vaan liikenteen hallintaa. Liikenneväylien tulee olla sellaiset laatuvaatimukset täyttäviä, etteivät lisääntyvät liikennemäärät uhkaa rajan ylittävien turvallisuutta. Tämä tarkoittaa, että Viipurista Suomen rajoille johtavat tiet tulee rakentaa uudelleen ennen kuin viisumivapaus voi toteutua.

Markku Heinonen, kehitysjohtaja