Valitse taso

Tehtävät

Näyttelyihin ja museoihin liittyvät tehtävät löydät tältä sivulta. Osan tehtävistä löydät sivun oikeasta laidasta tulostettavina liitteinä: Lappeenrannan taidemuseolle sekä Wolkoffin talomuseolle on omat museokohtaiset tehtävät. Etelä-Karjalan museon perusnäyttelyyn liittyviä tehtäviä ei tällä hetkellä ole, sillä Rajalla – Kolme karjalaista kaupunkia suljettiin tammikuun 2020 alussa, ja uusi perusnäyttely on vasta tulossa. Yhteiset tehtävät sopivat puolestaan kaikkiin museoihin.

Suoraan sivun tekstistä, otsikoiden "Lappeenrannan taidemuseo: meneillään oleva näyttely" sekä "Etelä-Karjalan museo: vaihtuvat näyttelyt" alta löydät parhaillaan meneillään olevien vaihtuvien näyttelyiden tehtävät.

Nuorempien kanssa museotehtäviä voi käydä läpi keskustellen, jolloin mahdollinen tehtävämoniste on vain opettajalla apuvälineenä.

Koulutehtäviä museossa Lappeenrannassa

 

Lappeenrannan taidemuseon tehtävät

Taidemuseon tehtävissä on tarkoitus tutustua taideteoksiin, tutkia eri tekniikoita ja pohtia taideteosten synnyttämiä tunteita ja ajatuksia. Osa tehtävistä on tarkoitettu yksin mietittäviksi, osa taas perustuu keskusteluun ja mielipiteiden vaihtoon.

Opettajan on hyvä käydä tehtävät läpi etukäteen ja miettiä, puretaanko tehtävät museossa vai koulussa – keskustelulle ja kommenteille on syytä varata tarpeeksi aikaa. Tehtäviä voi soveltaa eri-ikäisille koululaisille eri näyttelyihin sopiviksi, myös joihinkin oppiaineisiin on omia tehtäviä.

Näyttelyyn tutustuminen 1 ja 2 sopivat kaikenikäisille, erityisesti alakoululaisille. Tekniikat tutuiksi sopii useammalla eri tekniikalla toteutettuja teoksia sisältävään näyttelyyn sellaisille yläkoululaisille ja lukiolaisille, jotka ovat jo koulussa perehtyneet erilaisiin tekniikoihin. Keskustelua taiteesta on myös yläkoululaisille ja lukiolaisille tarkoitettu pohdiskeleva ja jopa hieman filosofinen tehtävä. Tehtäviä yläkouluun ja lukioon -kokonaisuudesta voi poimia ideoita museovierailua varten.

Lappeenrannan taidemuseo:

Taidemuseon seuraavan näyttelyn Sattuneista syistä -tehtävät julkaistaan tänne näyttelyn avauduttua helmikuussa. Voit tutustua näyttelytietoihin jo ennalta kohdasta Näyttelyt.

  

Etelä-Karjalan museo: vaihtuvien näyttelyiden tehtävät

KORU7

Minä kysyn – tehtävä näyttelyyn KORU7 (30.10.2021 – 13.3.2022) 
”Mikä tämä on?” on tärkeä kysymys taiteessa. KORU7 on kansainvälinen korutaiteen näyttely, joka järjestetään kolmen vuoden välein. Korutaidenäyttelyssä on esillä teoksia, joista toiset muistuttavat tuntemiamme päällä pidettäviä koruja enemmän ja toiset vähemmän. 

Osa näyttelyn korujen nimityksistä on tuttuja: sormus, riipus, rannekoru, kaulakoru, rintakoru ja korvakoru. Nämä kaikki on helppo ymmärtää koruiksi. Korutaidenäyttelyssä on kuitenkin esillä myös seuraavilla tavoilla nimetyt asiat: kaulus, merkki, teos keholle, kehoteos, objekti, puettava asia, päähine, maski, kannettava veistos, objekti (kannettava) ja objekti (taikasauva). Ovatko nämäkin koruja? Onko esimerkiksi päähine koru? KORU7 herättää kysymyksen, mikä koru on. Miten sinä määrittelisit korun?  

KORU7-näyttelyyn liittyy tehtävä Minä kysyn. Tehtävässä kokeilet kahta eri katsomisen tapaa: katso teosta kuin se olisi koru tai kuin se olisi taideteos. 

1. Katso teosta kuin korua ja kysy teoksen kohdalla kysymyksiä kuten: ”Millainen koru tämä on? Kuka käyttäisi tätä korua?” Kirjaa havainnot muistiin. 

2. Katso teosta kuin taidetta ja kysy teoksen kohdalla kysymyksiä kuten: ”Mikä tämä on? Mitä tämä kuvaa?” Kirjaa havainnot muistiin. 

 

Makeaa mahan täydeltä

Pieni sokerihiiri

Itsenäisesti toteutettavassa etsintäleikissä lapset etsivät vihjeiden avulla Etelä-Karjalan museon näyttelysalista ja Makeaa mahan täydeltä -näyttelystä (30.10.2021 – 13.3.2022) ratkaisua siihen, mikä on tuonut pienen sokerihiiren museoon. Vihjeet saa museon lipunmyynnistä.

 

Wolkoffin talomuseon tehtävät

Tutustumiskäynti Wolkoffin talomuseoon soveltuu sekä historian että uskonnon opetukseen.

Wolkoffin talomuseoon liittyy ennakkoteksti ja tehtäviä. Tekstissä kerrotaan lyhyesti talon historiasta ja Wolkoffin suvusta. Opettaja voi lukea tekstin oppilaille ennen museovierailua ja vanhemmat oppilaat voivat tutustua siihen itsenäisesti. Tehtäviin voi tutustua ennen käyntiä ja täyttää ne joko itsenäisesti, ryhmissä tai opettajan johdolla käynnin jälkeen.

Museoon tutustuminen tapahtuu oppaan johdolla. Yksi oppilas tai edes opettaja ei voi millään muistaa kaikkea mitä kerrotaan, mutta yhdessä näitä tarinoita voidaan muistella. Tehtävät liittyvät ortodoksisuuteen (yläkoulu), Wolkoffin sukuun ja itse rakennukseen (ala- ja yläkoulu).

Museoiden yhteiset tehtävät

Museokokemukseni, Äidinkielen tehtävä ja Kuvaamataidon tehtävä soveltuvat kaikkiin museoihin ja kaikkiin näyttelyihin. Äidinkielen ja Kuvaamataidon tehtävät soveltuvat parhaiten yläkoululaisille, kun taas Museokokemukseni sopii kaikenikäisille.

 

Piinalle-paa.jpgPaluu Museot lapsille -etusivulle Muusa-paa2.jpg

 aikamatka kannakselle b.jpg

Aikamatka Kannakselle

Millainen Karjalankannas oli sata vuotta sitten? Avojaloin-näyttelyyn liittyvä Aikamatka Kannakselle -verkkonäyttely sisältää tietoa Kannaksen alueesta ja tehtäviä koululaisille.

 

Lappeenrannan taidemuseon tehtävät
Wolkoffin talomuseon tehtävät
Ennakkoteksti (288,6 kB)
Ortodoksisuus (37,8 kB)
Wolkoffin suku (37,8 kB)
Wolkoffin talo (37,8 kB)