Hallituksen esitys julkisten
työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskevaksi
lainsäädännöksi on ollut lausuntokierroksella kunnissa. Uudistuksessa
TE-palveluiden järjestäminen siirtyy valtiolta paikallistasolle. Suomen 21
suurimman kaupungin kaupunginjohtajat pitävät uudistuksen tavoitteita hyvinä,
mutta toteutuksen valuviat on mahdollista vielä korjata ennen kuin hallituksen
esitys etenee eduskunnan käsittelyyn.
Valta ja vastuu tasapainoon
C21-kaupungit kannattavat
HE-luonnoksen tavoitetta TE-palveluiden vaikuttavuuden lisäämisestä. Tämä
toteutuu parhaiten, kun palvelut tuodaan osaksi kuntien palveluekosysteemiä. On
hyvä lähtökohta, että valta ja vastuu työllisyyden edistämisestä olisivat
jatkossa nykyistä enemmän kunnilla.
Toisin kuin hallitus on
esittämässä, olisi kuitenkin selkeämpää, että jokaisella kunnalla olisi yhtä
aikaa sekä rahoitus- että järjestämisvastuu. On oleellista, että kunnat saavat sopia
TE-palveluyhteistyöstä kaikkia kuntalain yhteistoimintamuotoja käyttäen. Tämä ei vaikuta kansalaisten mahdollisuuksiin saada laadukasta palvelua eri
puolilla maata.
Näemme suurimmissa
kaupungeissa parhaana mallin, jossa järjestämisvastuu työvoima- ja
yrityspalveluista tulee jokaiselle kunnalle, toteaa Joensuun
kaupunginjohtaja Kari Karjalainen. Kaupungit, joiden työvoiman määrä olisi
vähintään 20 000 henkilöä, voisivat järjestää palvelut itsenäisesti, mutta tätä
pienemmät kunnat sopisivat tehtävän hoitamisesta yhteistoiminnassa toisten
kuntien kanssa. Yhteistoiminnasta sopivien kuntien yhteisen työvoiman määrän
tulisi olla vähintään 20 000 henkilöä.
On myös muistettava, että TE2024-uudistus ei ratkaise
kaikkia työmarkkinoiden haasteita. Järjestämisvastuun siirron lisäksi
Suomi tarvitsee paljon muita työllisyyttä vahvistavia toimia.
Työnteon kannusteisiin ja verotukseen tulee olla valmis
puuttumaan rohkeasti, jos Suomen työllisyysaste halutaan nostaa pysyvästi
pohjoismaiselle tasolle. Uudistuksen rahoitusmallin myötä kasvava kunnan
taloudellinen vastuu työttömyydestä ja kyky vaikuttaa työllisyyden kehitykseen tulisi
olla esitettyä paremmin tasapainossa ja kuntien tulisi saada paremmat ja
vaikuttavammat työkalut työllisyydenhoitoon, linjaa Helsingin pormestari
Juhana Vartiainen.
Rahoituksen tulee seurata työikäisen
väestönkehitystä
Hallituksen esityksessä kuntien vastuun työttömyysturvan
maksamisesta todetaan kaksinkertaistuvan. Tätä pyritään korvaamaan rahoitukseen
suunnitellulla kompensaatiomallilla. Tämä ei kuitenkaan seuraisi
väestönkehitystä, vaan ohjaisi tulevaisuudessa rahoitusta pois kasvukeskuksista
eli sieltä, minne niin työlliset kuin työttömät keskittyvät. Uusi rahoitusmalli
siirtää siis suhdanneriskiä valtiolta kuntatalouteen ja jakaa tulevaisuudessa
rahoitusta yhtä lailla muuttotappiokuntiin, vaikka niiden koko työikäinen
väestö muuttaisi pois. Tämä on suurimpien kaupunkien näkökulmasta kestämätöntä.
Matalasuhdanteissa työttömyys kasvaa tavalla,
johon julkisilla työllisyyspalveluilla voidaan vaikuttaa vain osin. Kuntien ei
pitäisi joutua luottamaan valtion hyväntahtoisuuteen, mikäli
työttömyysturvakustannukset kasvaisivat tulevaisuudessa äkillisesti. Tämä on
merkittävä epäkohta uudistuksessa ja sen rahoitusmallissa, sanoo Vaasan
kaupunginjohtaja Tomas Häyry.
Kaupungit vaativat, että osa
pitkäaikaistyöttömien sosiaaliturvakustannuksista tulee kattaa
hyvinvointialueiden rahoituksella.
Olemme huolissamme siitä, että hyvinvointialueille ei
ole uudistuksessa asetettu taloudellisia eikä lainsäädännöllisiä kannustimia
hoitaa työttömien sosiaali- ja terveyspalveluja, jotta alentuneesti työkykyiset
pääsisivät kohti työmarkkinoita tai tarvittaessa työkyvyttömyyseläkkeelle. Uudessa rahoitusmallissa on kyse enemmänkin
sosiaaliturvakustannusten siirtämisestä valtiolta kunnille kuin
mistään aidosta kannusteesta, toteaa Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala.
Myös palveluiden rahoitusta
koskevia laskelmia olisi syytä tarkistaa. Hallituksen esityksen mukaan
valtiolle jäisi edelleen neljäsosa TE-palveluiden kokonaisrahoituksesta, vaikka
lähes kaikki palvelut siirtyvät kuntiin. Tämä on kaupunkien näkökulmasta
perusteetonta. Rahoituksen riittävyys on varmistettava niin, että tarvittavan
uuden henkilöstön palkkaaminen ja muut uudistuksen toteutuksesta aiheutuvat
uudet kustannukset eivät jää kuntien itse rahoitettavaksi.
Uusilla ratkaisuilla
vaikuttavampaan ja kannustavampaan järjestelmään
Valtion tulee antaa kunnille
kaikki mahdolliset edellytykset rakentaa omia ratkaisuja paremman
asiakaspalvelun ja palvelukohtaannon toteuttamiseksi sekä palveluiden vaikuttavuuden
lisäämiseksi. KEHA-keskus tulee laissa velvoittaa tekemään laajaa yhteistyötä
kuntien kanssa. Sekä
työnhakijoita, että yrityksiä koskevien asiakastietojen tulee liikkua alueiden
välillä ja niiden käyttötarkoitusten tulee olla määritelty riittävän laajasti,
jotta kuntien palveluekosysteemiä voidaan laajasti hyödyntää.
Kunnille on annettava pääsy tulorekisteriin,
sillä niille on välttämätöntä voida tarkastella palveluidensa vaikuttavuutta eri
asiakassegmenteille. Vain näin voidaan tarjota tehokkainta ja vaikuttavinta
mahdollista palvelua ja vaikuttaa siten aidosti työllisyyden kasvuun.
C21-kaupunginjohtajien verkostoon
kuuluvat Helsingin, Espoon, Tampereen, Vantaan, Oulun, Turun, Jyväskylän,
Kuopion, Lahden, Kouvolan, Porin, Joensuun, Lappeenrannan, Hämeenlinnan,
Vaasan, Rovaniemen, Seinäjoen, Mikkelin, Kotkan, Salon ja Porvoon
kaupunginjohtajat. Kaupunginjohtajien pysyvä verkosto vahvistaa
kaupunkipoliittista keskustelua ja kaupunkien yhteistä edunvalvontaa.
Kaupungeissa asuu yhteensä yli kolme
miljoonaa ihmistä eli 54 prosenttia Suomen väestöstä ja niissä sijaitsee jo
lähes kaksi kolmesta suomalaisesta työpaikasta.