Etusivu PalvelutYmpäristöLappeenrannan Sammonlahden yläkoululla kehitetään digitaalista kestävän kehityksen oppimispeliä, jossa pelaajat yrittävät pelastaa maailman
Valitse taso
Ajankohtaista
11.3.2019 8:30

Lappeenrannan Sammonlahden yläkoululla kehitetään digitaalista kestävän kehityksen oppimispeliä, jossa pelaajat yrittävät pelastaa maailman


Lappeenrannan Sammonlahden yläkoululla kehitetään digitaalista kestävän kehityksen oppimispeliä, jossa pelaajat yrittävät pelastaa maailman omilla valinnoillaan. Yläkoulun oppilaiden ja opettajien muodostaman kansainvälisen pelikehitysryhmän Shabby Planet (Riutuva planeetta) -pelin prototyypin on määrä valmistua lokakuussa 2019.

Rehtori Vesa Raasumaan mukaan tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa peli, jota pelaamalla nuoret voivat oppia ekologiseen, ekonomiseen, sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävään kehitykseen ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin (Agenda 2030) liittyviä asioita.

– Sammonlahden koulu ja muut kestävän kehityksen edelläkävijäkoulut pitävät laajoja kestävän kehityksen toimintaohjelmia tarpeellisina, mutta olemme samalla havainneet, että ympäristöasiat jäävät etäisiksi monille oppilaille.

– Pyrimmekin kehittämään pelin, joka innostaisi teini-ikäisiä oppilaita kehittämään ratkaisuja kestävän elämäntavan toteuttamiseksi.

Sammonlahden yläkoulun lehtori Raimo Alaraatikka kertoo, että Shabby Planet tulee olemaan seikkailu- ja oppimispeli.

– Pelissä aikakoneen avulla voidaan nähdä erilaisia tulevaisuuden visioita tilanteista, joissa asiat ovat edenneet huonoon suuntaan. Aikakone tuo myös pelaajan takaisin nykyhetkeen ja pelaajalle avautuu mahdollisuus aloittaa matka labyrintissä, jossa hän kohtaa erilaisia valintatilanteita. Jotta pelissä menestyy, täytyy pelaajan osata tehdä tulevaisuuden kannalta kestäviä valintoja.

Pelin teoreettisena lähtökohtana on Helsingin yliopiston ympäristötieteiden opetuksessa kehitetty systeemiteoreettinen GHH-viitekehys, jossa pyrkimyksenä on päästä eroon YK:n ilmastotavoitteiden tasapäistämisestä ja samanarvoisuudesta.

– Viitekehys ohjaa kohti hääkakkumaista ajattelutapaa, jossa tavoitteet eivät ole samanarvoisia vaan hierarkkisesti arvotettuja.

– GHH:n mukaisesti ihmiskunnan tulevaisuus perustuu siihen, että ekosysteemi on terve ja sosio-kulttuuriset näkökulmat tukevat kestävää kehitystä. Tällöin talous nähdään tavallaan viimeisenä tekijänä, joka palvelee yhteisen hyvän toteutumista, Raasumaa avaa.

Pelikehittelyyn osallistuu lähes 100 yläkouluikäistä oppilasta Suomesta, Ranskasta ja Tanskasta

Sammonlahden pelikehitys_kuva Eric Defaut_408x272.jpgSyksyllä 2017 käynnistyneeseen peliprojektiin osallistuu noin 100 yläkouluikäistä oppilasta Sammonlahden koulusta sekä kumppanikouluista Ranskasta Sensin kaupungin Le collège Saint-Étiennestä ja Tanskasta Koldingin Realskole Koldingista.

– Peliprojekti edistää oppilaiden laaja-alaista osaamista, kuten kriittistä ajattelua sekä sosiaalisia ja digitaalisia taitoja. Niitä painotetaan työelämässä ja koulujen nykyisissä opetussuunnitelmissa, Vesa Raasumaa sanoo.

Pelikehityksen ohjaamisesta vastaa kansainvälinen opettajatiimi, johon kuuluu yli kymmenen opettajaa. Oppilaiden ja opettajien lisäksi projektin toteuttamiseen osallistuvat Lappeenrannan alueen ympäristötoimi, Saimaan mediakeskus, Okka-säätiö ja Seepia Games -pelikehitysyhtiö.

– Lisäksi saamme apua kolmelta yliopistolta, joilla on asiantuntemusta kestävän kehityksen tieteellisistä perusteista. Yliopistot ovat LUT, Design School Kolding ja Göteborgin Chalmers University of Technology.

– Järjestämme projektin aikana opiskelun ohessa tapahtuvan kehitystyön lisäksi yhteensä kolme kansainvälistä projektikokousta, joiden aikana kaikkien maiden kehittäjäryhmät työskentelevät yhdessä, Raasumaa kertoo.

Shabby Planet -pelin prototyyppi julkistetaan Lappeenrannassa lokakuussa 2019 järjestettävässä seminaarissa. Tilaisuudessa on tarkoitus esitellä peliä siitä kiinnostuneille toimijoille.

Raimo Alaraatikan mukaan myös kumppanikoulut levittävät tietoa pelistä ja sen kehittämiseen liittyvistä kokemuksista omissa kotimaissaan.

– Tarkoitus on pitää pelipilotti ensin Seepia Games -peliyhtiön serverillä ja antaa sieltä mahdollisuus kiinnostuneille kouluille testata peliä sekä Lappeenrannassa että yhteistyökoulujen kunnissa Koldingissa ja Sensissä.

– Lokakuisen julkistamistilaisuuden jälkeen aiomme jatkokehittää pelin prototyyppiä ainakin Okka-säätiön, Suomen ympäristöopisto SYKLIn ja kaupungin ympäristötoimen kanssa.

Kuva: Peliprojektiryhmän oppilastapaaminen Ranskassa 2018. Kuvaaja Eric Defaut.

Lisätietoja:

Sammonlahden yläkoulun rehtori Vesa Raasumaa, vesa.raasumaa@lappeenranta.fi

Sammonlahden yläkoulun lehtori Raimo Alaraatikka, raimo.alaraatikka@lappee.fi