Etusivu PalvelutLappeenrannan kaupungin laskutusasiat ja kirjepostiasiointi postilakon aikana
Ajankohtaista
15.11.2019 14.30

Lappeenrannan kaupungin laskutusasiat ja kirjepostiasiointi postilakon aikana

 

 

Päivitys 27.11.

Postinkulkua vaikeuttanut PAU:n lakko on päättynyt. Postinkulun normalisoituminen voi kuitenkin viedä vielä aikaa.  

Tästä johtuen vuoden loppuun asti tehtävissä kaupungin laskutuksissa säilytetään lakon ajalle määritelty poikkeuksellinen 30 päivän maksuaika. Vuoden 2020 alusta alkaen tehtävissä laskutuksissa palataan normaaliin 14 päivän maksuaikaan.

Alkuperäinen tiedote 15.11.

Postinkulkua vaikeuttava Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko alkoi maanantaina 11.11. Lappeenrannan kaupunginkin kirjeposti hidastuu lakon vuoksi tai voi olla kokonaan pysähdyksissä.

Lakko voi hidastaa siten merkittävästi muun muassa paperilaskujen toimitusaikoja. Kaupunki on päättänyt, että postilakon aikana laskujen maksuehtoja pidennetään 14 vuorokaudesta 30 vuorokauteen, eikä avoinna olevia saatavia siirretä perintään.

Lappeenrannan kaupunki pyrkii lakon aikana korvaamaan lähettämänsä perinteisen kirjepostin sähköisien kanavien avulla. Valtaosa Lappeenrannan kaupungin päätöksistä lähetetäänkin jo asiakkaille tiedoksi sähköisesti. Kiireellistä postia kaupungilta odottavia henkilöitä kehotetaan soittamaan tai lähettämään sähköpostia suoraan kyseiseen palveluun.

Vaikka valtaosa kaupungin päätöksistä lähetetään asiakkaille tiedoksi sähköisesti, voi yksittäistapauksissa syntyä tilanne, jossa sähköistä tiedoksiantokanavaa ei ole käytettävissä. Tällöin postilakko huomioidaan ylivoimaisena esteenä määräajan laskemisessa. Tämä koskee muun muassa oikaisuvaatimuksen tekemiselle ja valitukselle asetettuja määräaikoja. Lakko voi siis vaikuttaa määräajan alkamisajankohtaan ja sitä kautta määräajan tosiasialliseen pituuteen yksittäistapauksissa.

On hyvä ottaa huomioon, että on lähettäjän vastuulla huolehtia siitä, että oikaisuvaatimus, valitus tai muu asiakirja saapuu muutoksenhakuohjeen mukaisesti kaupungille tai tuomioistuimeen määräajassa. Mikäli asiakas aikoo tehdä oikaisuvaatimuksen lakon aikana jostain päätöksestä kaupungille, mutta hän ei pysty toimittamaan oikaisuvaatimustaan sähköisesti tai henkilökohtaisesti määräajassa, tulee asiakkaan ottaa yhteyttä asiakaspalvelukeskus Winkkiin.

Kaupungintalo ulkoa syksy 2019_Päivi Toiviainen_408x261.jpgLappeenrannan kaupungin asiakaspalvelukeskus Winkki kaupungintalolla sekä Joutsenon kirjastolla toimiva asiakaspalvelupiste ottavat vastaan asiakkaiden toimittamia kirjeitä normaaliin tapaan ja välittävät ne eteenpäin kaupungin muihin palveluihin. Asiakaspalvelupisteiden yhteystiedot löytyvät tämän tiedotteen loppupuolelta.

Lappeenrannan kaupunki seuraa lakon tilannetta ja tiedottaa tarvittaessa lisää sen mahdollisista vaikutuksista kaupungin asiointipalveluihin.

Asiakaspalvelukeskus Winkki
Avoinna ma-pe klo 9-17
Villimiehenkatu 1, 53100 Lappeenranta
Puhelin (05) 616 2220, sähköposti: winkki@lappeenranta.fi

Joutsenon asiakaspalvelupiste
Avoinna ma-to klo 10–19 sekä pe ja la klo 10-15
Keskuskatu 2, 54100 Joutseno
Puh. (05) 616 0220, sähköposti: joutsenon.kirjasto@lappeenranta.fi

Tietoa kirjaston toiminnasta postilakon aikana.