Etusivu PalvelutLappeenrannan kaupunginorkesterin konsertissa Lappeen Marian kirkon illassa soi kaihoisia säveliä tangon ja jazzin vaikuttein
Ajankohtaista
13.9.2021 13.45

Lappeenrannan kaupunginorkesterin konsertissa Lappeen Marian kirkon illassa soi kaihoisia säveliä tangon ja jazzin vaikuttein

Lappeenrannan kaupunginorkesterin torstai-illan konsertissa kamarimusiikki soi pehmein tunnelmin syysillassa. Aikamme kamarimusiikkia -konsertti järjestetään Lappeen Marian kirkossa, jossa kuullaan teoksia aikamme säveltäjiltä niin Suomesta, Unkarista kuin Argentiinasta

Aikamme kamarimusiikkia -konsertissa kuullaan torstaina kolmen aikamme säveltäjän kamarimusiikkia, johon jazz, tango ja viihde ovat vaikuttaneet pehmentävin kaarroksin.

Unkarilaisen György Orbánin Puhallinkvintetossa kaikuu jazzin heijastus unkarilaiseen folklorismiin.  Kuopiolaisen säveltäjän Atso Almilan huilukvartetto A Musicubic Fantasy peilaa tilan ajan kolmiulotteisuutta Kallaveden aalloilla. Astor Piazzollan Tango Ballet puolestaan heijastaa tangon lämmintä melodisuutta kaihoisassa valossa, kun tanssiva pari ottaa askeliaan estradilla.

Jokaisella muusikolla on tärkeä roolinsa

Musiikin monitoimimies, kuopiolainen säveltäjä, kapellimestari, pasunisti ja musiikkifilosofi Atso Almila (1953–) on luonnehtinut huilukvartettoaan A Musicubic Fantasy seuraavasti:

Olen kirjoittanut n. 17 minuuttisen teoksen Kuopion Kalla-kvartetille ja siinä on kolme erillistä osaa. Jokaisella muusikolla on tärkeä roolinsa. Soittimien tehtävä ei ole verrattavissa jousikvartettien ’primasten’ tehtäviin, mutta se antaa erityisvärityksensä kolmen kielisoittimen yhdistelmällä. Nimi viittaa leikkisästi musiikkikokemuksen kolmiulotteisuuteen teoksen eri hahmojen kautta. Kerään usein erilaisia vaikutteita, niinpä keskimmäisessä osassa entisen vuosisadan venäläiset sävyt sukeutuvat esille valssissa.”

Unkarilainen folklorismi klassisen helmillä

Romanian unkarilainen säveltäjä György Orbán (1947–) opiskeli Kolosvárin musiikkiakatemiassa ja myöhemmin opetti säveltämistä Cluj-Napoca Academy of Musicissa Romaniassa vuoteen 1979 saakka, jolloin hän emigroitui Budapestiin. Budapestissa Orbán jatkoi säveltämisen opettamista ja lopulta hänet valittiin Franz Lisztin musiikkiakatemia sävellyksen professoriksi vuonna 1982. Orbán on toiminut myös Edition Musica Budapestin päätoimittajana, ja hän on voittanut maassaan Erkel- ja Bartók -sävellyspalkinnot.

Puhallinkvintetossa Orbán yhdistää tyypilliseen tapaansa tyylissään unkarilaiseen folklorismiin uusklassistisesti viihteellisempiä karaktereja jazzista sekä pieniä motiiveja usein tunnetuista klassisen musiikin helmistä.

Orbánin sävellystuotanto sisältää runsaasti kuoromusiikkia ja hän on säveltänyt musiikkia lukuisiin elokuviin.

Kontrabasso Helka Seppälä vaaempi.jpg

Matka Argentiinan hämyiseen tummaan iltaan

Osaat kirjoittaa hyvin klassista musiikkia, mutta älä koskaan jätä tangoa taaksesi!”

Astor Pantaleón Piazzolla (1921–1992): oli vasta 4-vuotias hänen muuttaessaan perheensä kanssa Argentiinasta Yhdysvaltoihin New Yorkiin. Piazzollalle lapsuuden soitin oli harmonikansukuinen soitin bandoneon, jonka kanssa hän alkoi esiintyä julkisesti jo 9-vuotiaana, soitettuaan instrumenttia vasta vuoden verran.

Argentiinalainen kansansävelmistö ja nimenomaan tangon tulinen sielu ja poljento vaikuttivat pieneen poikaan ratkaisevasti. New Yorkissa Piazzolla kuuli kahta merkittävää taiteilijaa, yhtä aikansa kuuluisinta tangolaulajaa Carlos Gardellia ja unkarilaissyntyistä pianistia Béla Wildaa. Wilda opetti Piazzollalle pianonsoittoa ja Bachin pianomusiikin kautta kontrapunktia. Gardel puolestaan kuuli Piazzollan ilmiömäistä soitantaa ja nuori poika pääsi mukaan Gardellin elokuvaan El Dia Que me Queiras (1935).  

Kohtalo puuttui peliin vuonna 1953 Piazzolla voittaessa Fabien Sevitsky -kilpailun teoksellaan Sinfonia Buenos Aires, jossa Radio del Estate -sinfoniaorkesterin solistina soitti kaksi bandoneonistia Fabien Sevitskyn johdolla. Kilpailun palkintona Piazzolla pääsi stipendiaattina Pariisiin maineikkaan Nadja Boulengerin sävellysluokalle. Nadja Boulangerille Piazzolla sävelsi akateemisesti aivan erityylistä musiikkia tehden muun muassa teokset Para lucirse, Tanguango, Prepárense, Contrabajeando ja Lo que vendrá.

Piazzolla pyrki koko ajan salaamaan taustansa Boulangerilta. Kun Boulanger kuuli Piazzollan säveltämän tango Triumfalin, hän neuvoi Piazzollaa hyväksymään taustansa:

Osaat kirjoittaa hyvin klassista musiikkia, mutta älä koskaan jätä tangoa taaksesi!” huudahti Boulanger.

Tango Ballet (v.1956) on kuvaus tanssivasta pariskunnasta ja Piazzollan musiikin tangon tenho ottaa mukaansa heti teoksen alusta vieden kauas Argentiinan hämyisään tummaan iltaan.

Lämpimästi tervetuloa konserttiin elävän musiikin äärelle!

Konserttimme järjestetään turvallisesti noudattaen THL:n ja OKM:n koronaohjeistusta ja välttäen lähikontakteja ihmisten välillä. Tulethan konsertteihin vain terveenä, huolehdit hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta ja muistat riittävän turvavälin seurueiden välillä. Käytäthän konserteissa maskia koko tapahtuman ajan.

 

Aikamme kamarimusiikkia

to 16.9. Lappeen Marian kirkko klo 19.00

Kaupunginorkesterin yhtyeitä

György Orbán (1947–): Puhallinkvintetto 
Atso Almila (1953–): Huilukvartetto, A Musicubic Fantasy 
Astor Piazzolla (1921–1992): Tango Ballet jousikvartetille 

Konsertin kesto on n. 1 h, konsertissa ei ole väliaikaa.

Liput ennakkoon: 20 €, ovelta: 25 €, ovelta ei alennuksia.

Osta liput: https://www.lippu.fi/event/lappeenrannan-kaupunginorkesteri-syksy-2021-lappeen-marian-kirkko-14031201/

Lisätiedot:

Milko Vesalainen
intendentti
040 547 8706
milko.vesalainen@lappeenranta.fi