Etusivu PalvelutPaikallisliikenteen asiakkaat tyytyväisiä aikataulujen löytymiseen ja bussien kuljettajiin – ensimmäinen pinkki Jouko liikenteeseen
Ajankohtaista
4.2.2020 13.50

Paikallisliikenteen asiakkaat tyytyväisiä aikataulujen löytymiseen ja bussien kuljettajiin – ensimmäinen pinkki Jouko liikenteeseen

Lappeenrannan paikallisliikenteen käyttäjät vastasivat asiakaskyselyyn edellisvuotta ahkerammin. Asiakaskysely järjestetään vuosittain marraskuussa. Viimeisimpänä 15.11.–15.12.2019 toteutettuun Webrobol-kyselyyn tuli vastauksia lähes 600 (596kpl). Vuonna 2018 määrä oli 520 ja vuonna 2017 vastauksia tuli 496.

Asteikolla 1-5, jossa 1 = täysin eri mieltä ja 5 = täysin samaa mieltä, parhaaksi arvioksi nousi ”Löydän helposti paikallisliikenteen aikataulut silloin, kun tarvitsen niitä” pisteillä 3,94. Aikataulutiedon hauista 64,5 prosenttia tehdään mobiililaitteella: yleisimmin aikataulutietoja haetaan Lappeenrannan bussit -sovelluksesta sekä Digitransit-reittioppaasta.

Toiseksi parhaan arvion kyselyssä sai ”Matkustusoikeuden lisääminen kaupunkikortille on helppoa” pisteillä 3,71. Kysymykseen, millä matkustaja haluaisi maksaa matkansa, 84 prosenttia vastasi haluavansa maksaa matkan muulla kuin käteisellä eli matkakortilla (esimerkiksi Waltti), mobiililipulla tai pankkikortin lähilukuominaisuudella.

Kasvaneet matkustajamäärät haastavat aikatauluissa pysymisen

Asiakastyytyväisyyskyselyssä selvitetään Lappeenrannan paikallisliikenteen toimivuuden ja palvelutason kehitystä. Vuosilta 2012 ja 2013 on saatu vertailukelpoiset lähtötasot paikallisliikenteen 1.5.2014 alkaneille uuden sopimuskauden palvelutasomittareille. Nykyisen sopimuskauden liikennöitsijänä on Savonlinja Oy, jolla on ollut mahdollisuus saada sopimuksen perusteella bonuksia tai sanktioita kyselyn avulla mitatun palvelutason mukaan.

Liikennöitsijän laatupisteet vuonna 2019 (3,45) jäivät hieman alle vuoden 2018 tason (3,48). Laatupisteiden muutos on vähäinen eikä näin ollen johda sanktioihin eikä bonuksiin. Pisteiden lasku selittyy pääosin lisääntyneiden matkustajamäärien aiheuttamista vaikeuksista pysyä tiukoissa aikatauluissa.

Paikallisliikenteen vuosi 2019 olikin matkustajamäärissä mitattuna oikean suuntainen. Vuonna 2019 matkoja tehtiin 1 777 558, mikä on 102 761 matkaa enemmän kuin vuonna 2018. Kasvua edellisvuoteen oli näin ollen noin 6 prosenttia. Etenkin kaupungin länsisuunnan matkustus on ollut kasvussa.

Bussikuskit_480x268.JPGKuljettajille huomionosoitus positiivisesta palautteesta

Asiakaskyselyn tulosten pohjalta vuodelle 2020 on esitetty kehityskohteiksi muun muassa asiakaspalvelun parantamista, lipputuotteiden tarkastamista sekä linjaston kehittämistä.

Kyselyn tuloksissa nousi esille useita paikallisliikenteen kuljettajia ja yleisesti ottaen kuljettajat saivat paljon hyvää palautetta. Huomionosoituksena positiivisesta asiakaspalautteesta, kaupunki palkitsi tänä vuonna kaikki paikallisliikenteen kuljettajat kakkukahveilla 4.2. Saimaan Helmessä.

Paikallisliikenteen asiakaskysely 2019 löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: https://www.lappeenranta.fi/fi/Kartat-ja-liikenne/Paikallisliikenne

Ensimmäinen pinkki bussi liikenteeseen keskiviikkona

Osana Lappeenrannan joukkoliikenneuudistusta bussien ilme yhtenäistyy tänä vuonna. Viime syksynä järjestetyn yleisökilpailun voittajaväri pinkki tulee kaikkien bussien väriksi. Joukkoliikenteen uusi nimi on Jouko.

Ensimmäinen pinkki Jouko lähtee liikenteeseen Lappeenrannassa jo tämän viikon keskiviikkona 5.2. Kaikki bussit saavat uuden väriteippauksen kesään mennessä.

Pinkeissä busseissa on myös ihmisten kuvia, joita varten kaupunki järjesti syksyllä erikseen mainoskuvaukset. Bussien mainoskasvoksi on edelleen mahdollisuus päästä, sillä suunnitelmissa on järjestää vielä uudet kuvaukset. Kaupunki tiedottaa tarkemmin kuvausajankohdasta.

Lisätietoja:

Terhi Koski, joukkoliikennepäällikkö
p. 040 651 5599, terhi.koski(at)lappeenranta.fi

Olli Hirvonen, kaupungininsinööri
p. 040 670 1566, olli.hirvonen(at)lappeenranta.fi