Etusivu PalvelutSaimaa pyritään nostamaan yhdeksi Suomen kolmesta merkittävimmästä matkailualueesta
Ajankohtaista
26.6.2020 8.23

Saimaa pyritään nostamaan yhdeksi Suomen kolmesta merkittävimmästä matkailualueesta

Etelä-Karjalan kuntien ja matkailuyritysten perustaman ja alueen matkailua edistävän goSaimaa Oy:n 2017 aloitetussa ja keväällä 2020 päättyneessä Lake Saimaa Purest Finland -hankkeessa rakennettiin Saimaalle brändi ja Saimaan yhteistyön malli, edistettiin yritysten kansainvälistä kasvua sekä kehitettiin Etelä-Karjalan ja Saimaan alueen kansainvälistä vetovoimaa.

- Lopputulos näkyy kansainvälisten matkailijamäärien ja vetovoiman kasvuna Saimaan alueella. Hankkeen avulla lisättiin myös yritysten läsnäoloa digitaalisissa ratkaisuissa ja alueemme kansainvälistä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, goSaimaa Oy:n puheenjohtaja Anne Kaarnijärvi taustoittaa.

Hankkeen aikana syntyi lisäksi eri kielillä tuotettu Saimaa-sidonnainen Saimaa-kartta, joka kokoaa koko Saimaan alueen kärkituotteet. Yhteistyö huipentui Matkamessuille Helsinkiin tammikuussa 2020, kun koko Saimaa oli esillä yhteisellä osastolla.
Kaarnijärvi korostaa, että kansainvälisen laatumielikuvan luomisen eteen tehty työ ei pääty hankkeen päätyttyä.

- goSaimaan tavoitteena on edelleen yhteistyössä alueen elinkeinoelämän, Etelä-Savon ja Visit Finlandin kanssa nostaa Saimaan alue Suomen kolmen merkittävimmän matkailualueen joukkoon Lapin ja pääkaupunkiseudun rinnalle.

- Yhdessä tekemällä voimme saada alueelle saapuvien matkailijoiden viipymää pidennettyä ja houkuteltua heitä käyttämään alueen palveluita.

goSaimaalla, johon kuuluu Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien ohella 55 kumppania, on käynnissä tällä hetkellä kaksi hanketta. Lake Saimaa Purest Finland -hankkeen tapaan käynnissä olevienkin hankkeiden avulla pyritään edistämään alueen matkailun digitaalisuutta ja kestävyyttä.

- Palvelutarjonnan, tuotteiden ja etenkin digitaalisen saavutettavuuden tulee olla kunnossa ja helposti matkailijoiden saatavilla. Keväällä avattu sähköinen Lakeland Experiences -myyntikanava tukee tässä ja rohkaisee yrityksiä luomaan lisää digitaalisesti ostettavia tuotteita ja palveluita, Kaarnijärvi toteaa.

goSaimaan strategiaa ja toimintaa linjattu uudelleen


goSaimaa Oy:n tilikausi vuonna 2019 oli 190 000 euroa tappiollinen. Ylitys johtuu yhtiön puheenjohtaja Anne Kaarnijärven mukaan siitä, ettei Lake Saimaa Purest Finland -hankkeen talousseuranta ollut riittävällä tasolla.

- Budjetin ylitykseen vaikuttivat myös matkailumarkkinoinnin osalta tarpeellisiksi katsotut merkitykselliset panostukset osana Visit Finlandin ja Lake Saimaan yhteistyötä.

Yhtiö on tehnyt ylityksen vuoksi toimintaansa koskevia korjausliikkeitä sekä pitkän aikavälin suunnitelman, jonka avulla ylitys tullaan kattamaan.

- goSaimaan hallitus on linjannut uudelleen yhtiön strategiaa keskittyä kotimaahan, Venäjään sekä Lappeenrannan lentokentän kautta saavutettaviin Euroopan kohteisiin. Lisäksi olemme resursoineet uudestaan hankkeiden talousseurantaa, Kaarnijärvi sanoo.

Lisätietoja:
Anne Kaarnijärvi, goSaimaan hallituksen puheenjohtaja
Puh. +358 (0)40 737 4307