Suosikit

Lappeenrannan paikallisliikenteeseen on tulossa sähköbusseja

JULKAISTU 12.4.2024, 15.34

Pinkin Jouko-bussin sivusta bussin etuosaa, etupyörä, etuovi, teippauksessa lukee ”Jouko Lappeenrannan joukkoliikenne”

Lappeenrannan paikallisliikenteeseen on tulossa toukokuussa 2024 sähköbusseja. Sähköbusseja on tulossa kuusi kappaletta. Lappeenranta saa näin ollen käyttöön koko Etelä-Karjalan ensimmäiset sähköbussit.

Lappeenrannan seudun joukkoliikenne on sopinut liikennöitsijä Savonlinja Oy:n kanssa, että bussiyhtiö hankkii kuusi sähköbussia Lappeenrannan paikallisliikenteeseen ja ne tulevat liikenteeseen toukokuun aikana. Sähköbussit ovat liikenteessä varsinaisen sopimuskauden ja optioiden päättymiseen, eli 30.6.2028 asti. Asiasta päättää Lappeenrannan seudun joukkoliikennelautakunta kokouksessaan 18.4.

Lappeenrannan seudun joukkoliikenteellä on voimassa Savonlinja Oy:n kanssa paikallisliikenteen sopimus kesäkuuhun 2026. Tämä sisältää lisäksi 1+1 optiovuotta. Sopimuksen optiovuosien käytöstä sovittaessa, liikennöitsijä on esittänyt sähköbussien tuomista Lappeenrannan paikallisliikenteeseen. Kun optiovuodet otetaan käyttöön, ei paikallisliikennettä kilpailuteta varsinaisen sopimuskauden jälkeen.

Sähköbussien saamiseksi liikenteeseen kesken sopimuskauden ja optiovuosien loppuun asti, Lappeenrannan kaupunki maksaa Savonlinja Oy:lle korvauksena 160 000 euroa. Sähköbussit ovat kalliimpia kuin dieselkalusto, jota kaupungin bussit suurimmaksi osaksi ovat olleet. Osa sähköbussien lisäkustannuksista esitetään katettavaksi kaupungin strategiarahoituksesta. Tämän asian käsittelee kaupunginhallitus maanantaina 15.4.

Sähköbussit tukevat kaupungin strategiaa

Lappeenrannan strategian yhtenä päätavoitteena on, että kaupunki etenee kohti hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Kaupungin hiilidioksidipäästöistä liki puolet tulee liikenteestä. Lappeenrannan paikallisliikenteessä on tällä hetkellä ajossa 15 dieselbussia sekä kaksi biokaasubussia, jotka jatkavat liikenteessä optiokausien loppuun.

Kaupunki on laskenut, että kuuden dieselbussin vaihtaminen sähköbusseiksi tuo vuosittain vähintään 430 000 kg CO2-päästövähenemän, kertoo kaupungininsinööri Olli Hirvonen.

− Liikenteen päästöjen vähentäminen on välttämätöntä. Joukkoliikenteen kehittäminen ja kaluston sähköistäminen tukee tätä tavoitetta vahvasti jo aikaisemmin käytössä olleiden biokaasubussien lisäksi.

Myös kaupunginvaltuuston hyväksymän Kestävän liikkumisen ohjelman toimenpiteissä vuosille 2025–2028 tahtotilana on ”Paikallis- ja lähiliikenteessä tavoitellaan hiilineutraaliutta suosimalla sähköbusseja ja mahdollistamalla latausinfran toteuttamisen.”

Seurantatietoa tuleville liikennöintikausille                                 

Sähkökaluston käyttöönotto liikennöitsijän kanssa sopimuskauden loppuajaksi mahdollistaa seuraavan sopimuskauden valmistelun sähkökalustolla kilpailutettavaksi. Tämä tuo lisäarvoa joukkoliikenteen linjastosuunnitteluun sähkökalustolla ajettavaksi, kertoo Hirvonen.

− Seuraavassa paikallisliikenteen kilpailutuksessa todennäköisesti vaadimme laajemmin sähkökalustoa, joten tällä muutoksella saamme tietoa suunnitteluun siitä, kuinka sähkökalusto toimii eri linjoilla ja mitä mahdollisia kehittämisiä tulee ottaa huomioon linjastosuunnittelussa.

Lappeenrannan kaupunki saa tietoa sähköbussien vaikutuksista liikenteen päästöseurannan lisäksi myös matkustajamäärien sekä suosittelevuusindeksin seurannan kautta.

Lisätietoja:

Olli Hirvonen, kaupungininsinööri
Puh: 040 670 1566, olli.hirvonen@lappeenranta.fi