Lappeenrannan kaupunginkirjasto auttaa maksutta digiasioissa – opastuksessa mediaohjaaja neuvoo muun muassa laitteiden peruskäytössä

Lappeenrannan kaupunginkirjastossa työskentelee mediaohjaajia, jotka neuvovat asiakkaita tietokoneiden, älylaitteiden sekä sähköisten palvelujen käytössä ja auttavat digiasioihin liittyvissä pulmissa. Mediaohjaajien tarjoama digiopastus on asiakkaille maksutonta.
– Kirjaston tehtävänä on edistää lukutaitoja, tasa-arvoa ja aktiivista kansalaisuutta. Digitaidot ovat osa lukutaitoja ja auttavat ymmärtämään maailmaa, jossa me kaikki toimimme. Avoin suhtautuminen uuteen auttaa oppimaan, toteaa Lappeenrannan kirjastotoimenjohtaja Marja Huuhtanen.
Myös digiopastajan on alati kehittyvien digiasioiden äärellä lupa olla tietämätön, mutta tärkeintä on vastauksien etsiminen yhdessä asiakkaan ja kollegojen kanssa. Tähän voi yhtyä myös Lappeenrannan kaupunginkirjaston mediaohjaaja Katri Jokipelto.
– Haluan lämpimästi kannustaa asukkaitamme eli asiakkaitamme tulemaan rohkeasti digiopastuksen pariin: järjestämme opastusta pääkirjastossa läpi vuoden sekä Joutsenon, Lauritsalan, Sammonlahden, Voisalmen ja Ylämaan kirjastoissa keväisin ja syksyisin.
– Olen ymmärtänyt, että joillekin digitukeen hakeutumisen esteenä on uskalluksen puute. Haluan viestittää asiakkaille, että opastukseen saa tulla nimenomaan tietämättömänä ja osaamattomana, yhtä tai useampaa, suppeaa tai laajempaa digiasiaa ratkomaan. Pulmien kanssa sitten yhdessä pähkäillään, eikä kynnystä osallistumiseen pitäisi olla. Voisi sanoa, että monille opastusta kaipaaville olen oikeastaan vertaistuki – olenhan jo yli kuusikymppinen ja painiskelen itsekin jatkuvasti muuttuvan digimaailman kanssa, vaikka takanani on pitkä ura ohjelmisto- ja opetusalalla, Jokipelto hymyilee.
Digiopastus on kaikille avointa ja maksutonta palvelua. Opastukseen voi varata henkilökohtaisen ajan mediaohjaajilta, Jokipellolta sekä Leo Mäenpäältä. Mäenpää ottaa asiakkaita vastaan pääkirjastossa, Jokipelto sekä pääkirjastossa että lähikirjastoissa. Lähikirjastoilla käyntien aikataulut on koottu Lappeenrannan tapahtumakalenteriin (tapahtumat.lappeenranta.fi, hakusanaksi digiopastus).
– Lähikirjastojen digiopastus on kesällä tauolla, mutta päivitämme myös syksyn opastusajat samalle tapahtumakalenterin sivulle, joten kyseistä sivua kannattaa seurailla. Pääkirjastossa kauppakeskus IsoKristiinassa digiopastusta on tarjolla lähes koko kesän ajan, ja ajat voi varata suoraan meiltä mediaohjaajilta.
Digituessa etsitään vastauksia muun muassa tiedonhakuun, kirjautumiseen, ilmoituksiin ja verkkoyhteyteen liittyviin kysymyksiin
Kirjaston digiopastuksen kautta asiakas voi saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä internetin ja sähköisten palvelujen käyttöön. Kirjaston mediaohjaaja voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä sekä laitteiden peruskäytössä.
– Digiopastuksessa aiheet vaihtelevat laidasta laitaan, mutta eniten kyselyjä tulee älypuhelimen tai tabletin peruskäytöstä. Kaikkiin kysymyksiin pohdimme asiakkaan kanssa yhdessä vastauksia ja harjoittelemme etsimään tietoa turvallisesti internetistä. Tarvittaessa ohjaamme asiakkaan toiselle palveluntarjoajalle, jos ongelma vaatii sitä.
– Kirjaston digituessa ei esimerkiksi korjata laitteita tai asenneta ohjelmistoja. Lisäksi pankeista tulisi saada pankkipalveluihin digitukea ja Suomi-palvelupisteeltä julkishallinnollisten digipalvelujen opastusta. Jos digitukea tarvitaan kotona, tiedossamme on opastajia, jotka maksullisena palveluna käyvät kotona antamassa digitukea ja asentamassa laitteita käyttökuntoon. Kirjaston mediaohjaajat eivät tee kotikäyntejä. Keväällä ja syksyllä digitukea on kirjaston tiloissa antamassa myös ammattiopisto Sampon opiskelijat. Kirjaston digipajassa voi digitoida erilaisia medioita – tähän saa alkuopastuksen mediaohjaajilta, Jokipelto kertoo.
Esimerkkejä digituen aiheista ja kysymyksistä
- ”Puhelin ilmoittaa jotain, josta en ymmärrä mitään.” – Käymme läpi yhdessä pohtien, mitä ilmoitukset tarkoittavat ja mitä niille tehdään. Samalla harjoittelemme ilmoituksien hiljentämistä eri tavoilla. Lisäksi käydään läpi ne kaikista tärkeimmät, kuten päivitysilmoitukset.
- ”Mitä se kirjautuminen on?” – Keskustelemme tilin tekemisestä, käyttäjätunnuksesta ja salasanoista. Pohdimme asiakkaan kanssa yhdessä, mihin palveluihin tarvitsee kirjautua ja mitä varten. Samalla jutellaan tilien ja salasanojen turvallisuudesta.
- ”En pääse lukemaan digilehteäni, kun se kysyy jotain ihmeen salasanaa.” Harjoittelemme salasanan palauttamista sekä kirjautumista ja kerron samalla, millainen on hyvä salasana. Keskustelemme myös, mihin salasanoja voisi tallentaa, ettei ne katoa.
- ”Miten sinne internettiin pääsee?” Harjoittelemme tiedonhakua internetistä ja keskustelemme, miten netissä voi liikkua turvallisesti. Samalla pohditaan, milloin kannattaa käyttää sovellusta ja milloin selainta ja mikä niiden ero on.
- ”En pääse tietokoneella enää nettiin.” Kannettavan tietokoneen kanssa voi tulla mediaohjaajan luokse selvittämään verkko-ongelmiakin, kun ottaa oman reitittimen tai modeemin mukaan. Tarvittaessa opetellaan netin jakaminen puhelimelta toiselle laitteelle, jos käytössä on älypuhelin.
- ”Haluaisin tulostaa kirjastossa asiakirjan, joka on laitteellani.” Siirrämme laitteella olevan asiakirjan tilanteeseen sopivalla tavalla kirjaston koneelle, josta sen voi tulostaa.
– Kysymyksiin vastaamisen lisäksi opetan muita älylaitteeseen liittyviä toimintoja siinä sivussa – esimerkiksi laitteen asetusten muokkaaminen, näytön lukituksen käyttöönotto tai kosketusnäytön käyttö; millä tavalla ja mihin suuntaan pyyhkäistään, mistä voi näpäyttää ja milloin painetaan pitkään. Kannustan aina käyttämään laitetta rohkeammin, Jokipelto sanoo.
Mediaohjaukseen osallistuneet asiakkaat ovat olleet kiitollisia, ja opastuksen yhteydessä on koettu onnistumisen sekä ilon tunteita. Asiakkaat ovat kommentoineet palvelua muun muassa seuraavanlaisesti:
”Meillähän oli niin mukavaa ja asiat selkisivät.”
”Eihän tämä olekaan mitään rakettitiedettä!”
”Ihanaa, kun ei ollut kiire ja jaksoit selittää asioita.”
”Tällainen palvelu on mainio ja tosi tarpeellinen.”
”Suuri apu on ollut.”
”Opin taas paljon.”
”No enpä olisi tuotakaan tiennyt, jos en tänne olisi tullut.”
Digituki ja mediaohjaus ovat tärkeä osa kirjaston monipuolisia palveluja. Painettujen ja sähköisten kokoelmien rinnalla Lappeenrannan kirjastot tarjoavat palveluja laidasta laitaan aina lumikenkien ja kausikorttien lainaamisesta digitointiin sekä tapahtumista ja luennoista sähköiseen musiikkikouluun.
– Digitaidot ovat tämän päivän kansalaistaitoja, ja kirjasto auttaa asukkaita hyvin monenlaisissa digiasioissa täysin maksutta. Yksi kirjaston keskeisistä tehtävistä on osaltaan tukea demokratian toteutumista, ja digiopastuksen ja mediaohjauksen kaltaiset palvelut ovat omiaan vahvistamaan tätä tavoitetta sekä edistämään kaupunkimme asukkaiden yhdenvertaisuutta, toteaa erikoiskirjastonhoitaja Mervi Alaoutinen.
Lisätiedot:
Mediaohjaaja Katri Jokipelto
Puh. 040 626 4223
katri.jokipelto@lappeenranta.fi
Mediaohjaaja Leo Mäenpää
Puh. 040 657 5535
leo.maenpaa@lappeenranta.fi