Suosikit

Heili-kirjastojen käyttösäännöt selkokielellä

Nämä käyttösäännöt koskevat kaikkia
Heili-kirjastoja.
Heili-kirjastoja ovat
Imatran ja Lappeenrannan kaupunginkirjastot
sekä Lemin, Luumäen, Parikkalan,
Rautjärven, Ruokolahden, Savitaipaleen
ja Taipalsaaren kunnankirjastot.
Kirjastoa voivat käyttää kaikki,
jotka noudattavat näitä käyttösääntöjä.

Kirjastokortti

Voit käyttää kirjaston palveluja,
kun sinulla on kirjastokortti ja tunnusluku.
Saat ne kirjastosta.
Kirjastokortti on uusille asiakkaille ilmainen.

Kun tulet hakemaan kirjastokorttia,
ota mukaan henkilöllisyystodistus,
esimerkiksi henkilökortti, passi tai ajokortti.
Jos olet alle 15-vuotias,
tarvitset kirjallisen luvan huoltajaltasi.

Voit lainata kirjastosta erilaisia aineistoja,
kuten kirjoja, lehtiä, äänitteitä ja pelejä.
Tarvitset kirjastokortin,
kun lainaat aineistoa
tai käytät muita kirjaston palveluja.

Elokuvissa, peleissä ja tv-ohjelmissa voi olla ikäraja.
Kirjasto noudattaa ikärajoja.

Tarvitset kirjastokortin myös silloin,
jos käytät omatoimikirjastoa.
Pääset kirjastokortilla ja tunnusluvulla
sisään kirjastoon,
kun henkilökunta ei ole paikalla.
 

Käyttäjän vastuu

Kirjastokortti on henkilökohtainen.
Olet vastuussa kaikesta aineistosta,
jonka lainaat kortillasi.
Olet myös vastuussa siitä,
että kukaan ei mene omatoimikirjastoon
sinun kortillasi. 
Jos olet alle 15-vuotias,
huoltaja on vastuussa
kortillasi lainatuista aineistoista.

Jos kirjastokorttisi katoaa,
ilmoita siitä heti kirjastoon.
Jos et tee ilmoitusta ja joku käyttää korttiasi,
olet vastuussa kortilla lainatuista aineistoista.

Lainaaminen, uusiminen ja varaaminen

Eri aineistoilla on eripituisia laina-aikoja.
Näet lainauskuitista,
milloin sinun pitää palauttaa aineisto.

Lainan voi myös uusia,
jos kukaan ei ole varannut sitä.
Voit uusia lainasi kirjastossa tai verkkokirjastossa.
Voit myös soittaa tai lähettää sähköpostia kirjastoon,
kun haluat uusia lainasi.
Aineiston voi uusia korkeintaan viisi kertaa.

Voit myös varata aineistoa.
Saat ilmoituksen
tekstiviestillä, sähköpostilla tai kirjeellä,
kun voit hakea varaamasi aineiston.

Jos aineistoa ei ole missään Heili-kirjastossa,
se voidaan kaukolainata muista kirjastoista.
Kaukolaina on maksullinen palvelu.
Saat tietoa kaukolainoista ja sen maksuista
omasta kirjastostasi.

Voit myös tehdä hankintaehdotuksen,
jos haluat kirjastoosi jonkin aineiston,
jota siellä ei vielä ole.

Palauttaminen

Palauta tai uusi lainasi viimeistään eräpäivänä.
Eräpäivän näet lainauskuitista
tai verkkokirjastosta.
Jos haluat, saat palautuksesta kuitin.

Joissakin kirjastoissa on palautusluukku,
jonne voi palauttaa aineistoja,
kun kirjasto on kiinni.
Jos jätät aineiston palautusluukkuun,
sen palautuspäiväksi tulee
kirjaston seuraava aukiolopäivä.
Olet vastuussa aineistosta siihen asti,
kunnes kirjaston työntekijä
on ottanut sen vastaan.

Maksut

Kirjaston omien aineistojen käyttö,
lainaaminen ja varaaminen on ilmaista.
Kirjastosta saa myös ilmaista ohjausta,
neuvontaa ja tietopalveluja.
Tietopalvelu auttaa esimerkiksi löytämään
kirjoja ja lehtijuttuja jostain tietystä aiheesta.

Kirjaston käyttöön liittyy myös maksuja.
Jos palautat aineiston eräpäivän jälkeen,
joudut maksamaan myöhästymismaksun.
Joudut maksamaan myöhästymismaksun myös silloin,
jos kirjaston verkkopalvelussa on ollut jokin vika
ja et sen vuoksi voi uusia lainaasi.
Jos kirjasto on lähettänyt muistutuksen palautuksesta,
sinun täytyy maksaa myös muistutuksen kulut.

Kirjastossa voi myös tulostaa.
Tulostaminen on maksullista.

Käsittele kirjaston aineistoa huolellisesti.
Jos rikot, sotket tai hukkaat kirjaston aineistoa,
sinun täytyy korvata se.

Jos asiakas ei maksa laskujaan,
kirjasto siirtää ne perintätoimistolle.
Asiakas korvaa kulut,
jotka aiheutuvat maksujen perimisestä.
 

Lainauskielto

Asiakas voi saada lainauskiellon,
jos hän ei palauta lainojaan
tai hänellä on paljon
maksamattomia maksuja kirjastoon.
Lainauskielto loppuu,
kun asiakas on maksanut maksut.
Käyttökielto
Asiakas ei saa enää käyttää kirjastoa,
jos hän toistuvasti
• aiheuttaa häiriötä kirjastossa
• vaarantaa toisten ihmisten turvallisuutta
• vahingoittaa kirjaston omaisuutta.

Käyttökiellosta päättää kirjastotoimenjohtaja.
Kielto on voimassa enintään 30 päivää.
Asiakas voi vaatia käyttökieltoon oikaisua.

Asiakkaan henkilötiedot

Kirjastolla on lainaajarekisteri,
johon tallennetaan asiakkaan henkilötiedot.
Asiakkaan tiedot ovat vain kirjaston käytössä.
Niitä ei anneta ulkopuolisille.
Kirjastolla on lainaajarekisteriin lainmukainen oikeus.

Jos muutat tai vaihdat nimeä,
ilmoita uusi osoite ja nimi myös kirjastoon.

Kotisivut: https://www.lappeenranta.fi/kirjasto
Heili-verkkokirjasto: https://heili.finna.fi