Suosikit
Palvelu

Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen

Mikäli ryhmäkohtaiset tukimuodot ja oppilaskohtaiset tukitoimet eivät ole riittäviä lapsesi oppimisen ja koulunkäynnin tukemiseksi, voidaan arvioida poikkeamista perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista. Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista voidaan poiketa kolmella tavalla:

• opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain • oppiaineen oppimäärän rajaaminen • tilapäinen vapauttaminen oppimäärän opiskelusta terveydellisistä syistä.

Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisessa on kyse oppilaan perusoikeuksien rajaamisesta.

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Tavoitekokonaisuuksittain etenemisellä tarkoitetaan sitä, että oppilas opiskelee hänelle laaditun suunnitelman mukaisesti yhdessä tai useammassa oppiaineessa tavoitekokonaisuuksittain vuosiluokittain määriteltyjen tavoitteiden sijaan. Tavoitekokonaisuuksittain opiskelu mahdollistaa omassa opetusryhmässä sekä nopeamman että hitaamman etenemisen yhdessä tai useammassa oppiaineessa.

Hitaammin etenevälle oppilaalle on tullut antaa ryhmäkohtaisia tukimuotoja ja oppilaskohtaisia tukitoimia ennen tavoitekokonaisuuksittain opiskeluun siirtymistä. Hitaammin etenevän oppilaan tavoitekokonaisuuksittain opiskelu edellyttää tuen tarpeen arviointia, suunnitelmaa ja päätöstä. Nopeammin etenevän oppilaan tavoitekokonaisuuksittain opiskelu edellyttää suunnitelmaa ja päätöstä tavoitekokonaisuuksittain etenemisestä vuosiluokkaansa nopeammin.

Ehdot ja kriteerit

Oppiaineen oppimäärän rajaaminen

Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tarkoittaa sitä, että oppilas ei opiskele koko opetussuunnitelman perusteissa määriteltyä oppiaineen oppimäärää. Oppiaineen oppimäärän rajaaminen tehdään silloin, jos oppilas ei ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista huolimatta kykene suoriutumaan hyväksytysti perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman mukaisista tavoitteista (ei saavuta oppiaineessa arvosanaa 5).

Rajaaminen voidaan toteuttaa määrittelemällä oppilaalle matalampia tavoitteita hänen edellytystensä mukaisesti tai vähentämällä oppilaan opiskelemia sisältöjä. Oppiaineen oppimäärän tai opetussuunnitelman tavoitteiden rajaaminen edellyttävät tuen tarpeen arviointia, suunnitelmaa ja päätöstä.

Jos oppilaan oppiaineen perusopetuksen oppimäärää tai tavoitteita on rajattu, osaaminen arvioidaan suhteessa oppilaalle määriteltyihin tavoitteisiin. Arviointi on sanallista lukuun ottamatta päättöarviointia. Sanalliseen arvioon lisätään rajaamista ilmaiseva tähti (*). Päättötodistukseen merkitään arvosana 5 *.

Tilapäinen vapauttaminen oppimäärän opiskelusta terveydellisistä syistä

Tilapäisellä vapauttamisella oppiaineen oppimäärän suorittamisesta tarkoitetaan lyhytaikaista ja määräaikaista opetukseen osallistumattomuutta terveydellisistä syistä. Vapauttaminen voi koskea yksittäisen oppiaineen oppituntia viikoittain enintään neljän kuukauden ajan.

Oppilaan vapauttaminen oppiaineen oppimäärän opiskelusta tilapäisesti terveydellisistä syistä edellyttää tuen tarpeen arviointia, suunnitelmaa ja päätöstä. Terveydentilan arvioivat terveydenhuollon ammattilaiset.

Palvelun tausta ja lainsäädäntö

Perusopetusasetus

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980852