Lappeenrannan seudun joukkoliikenteen asiakaskysely on avattu – vaikuta palveluihin vastaamalla ja voit voittaa matkalippuja
Lappeenrannan seudun joukkoliikenne kerää asiakaskyselyllä tietoa ja palautetta Lappeenrannan ja Imatran alueen joukkoliikennepalveluista. Verkkokysely on auki 17.11.–17.12.2025 ja siihen voi vastata tästä kyselylinkistä tai Lappeenrannan kaupungin kotisivujen kautta sekä ohessa olevan QR-koodin kautta.
Kysely jakaantuu kolmeen vaihtoehtoon; 1. Lappeenrannan paikallisliikenne, 2. Imatran paikallisliikenne ja 3. Lappeenranta – Imatra -seutuliikenne. Kyselyssä voi vastata yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Kysely on tarkoitettu kaikille Lappeenrannan seudun joukkoliikennealueella asuville lappeenrantalaisille ja imatralaisille riippumatta siitä, käyttävätkö he joukkoliikennettä vai eivät.
Kaikkien kyselyyn vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan kolme kappaletta 30 päivän kausilippua tai vastaavaa arvolippua.
Vastaamalla asiakaskyselyyn, alueen asukkaat voivat antaa palautetta ja vaikuttaa sen jatkokehitykseen, sanoo Lappeenrannan seudun joukkoliikennepäällikkö Terhi Koski.
− Kyselyn avulla mittaamme palvelun nykyistä tasoa ja jatkossa voimme seurata, kuinka uudistustyössä on alueen asukkaiden mielestä onnistuttu ja mitä asioita voisimme edelleen parantaa.
Kyselyn palaute on edistänyt palvelun kehittämistä
Lappeenrannan ja Imatran kaupunkien joukkoliikennealueet yhdistyivät vuoden 2024 alussa Lappeenrannan seudun joukkoliikenteeksi, mikä vastaa Lappeenrannan ja Imatran sisäisistä joukkoliikenteistä sekä kaupunkien välisestä liikenteestä. Se myös järjestää joukkoliikenteen palvelut kaupunkien osoittamien maksuosuuksien puitteissa, palvelutasotavoitteita kohti.
Joukkoliikenteen asiakaskysely toteutettiin koko seudullisella alueella ensimmäisen kerran vuonna 2024. Lappeenrannassa vastaavaa kyselyä toteutettiin jo vuosina 2012–2023, jolloin saimme arvokasta palautetta ja kehittämisehdotuksia, joita myös toteutettiin, kertoo Koski.
− Kuntalaisten kanssa yhdessä tehty pinkki Jouko -brändi on näkynyt vuodesta 2020 Lappeenrannan paikallisliikenteessä ja Jouko-ilmettä on laajennettu esimerkiksi Lappeenrannan kaupunkipyöriin. Jatkossa brändi näkyy yhä enemmän seudullisena brändinä sekä osana kestävää liikkumista.
Toteutettuja toimia ovat olleet myös seudullisen joukkoliikennealueen käynnistäminen ja kehittäminen, imatralaisten osallistaminen Jouko-kuvauksiin, Jouko 2.0 brändi-ilmeen päivitys, Lappeenrannan ja Imatran joukkoliikenteen palvelutasotavoitteiden päivittäminen, osallistuminen asukastilaisuuksiin ja tapahtumiin, Jouko-somen käyttöönotto, sähköbussien tulo Lappeenrannan paikallisliikenteeseen, vyöhykemäärän vähentäminen sekä lipputuotteiden ja hintojen yhtenäistäminen.
Joukon asiakaskyselyn QR-koodi.
Lisätietoja:
Terhi Koski, joukkoliikennepäällikkö
Puh. 040 651 5599, terhi.koski@lappeenranta.fi