Suosikit

Ryhmänohjaus lukiokoulutuksessa

Ryhmänohjauksen painopistealueet

Lappeenrannan kaupungin lukioissa ryhmänohjauksen sisällöt ja teemat on jaettu vuosiluokittain. Ryhmänohjauksen lukuvuosikellot ja ryhmänohjaustuokioiden sisällöt on luotu Opetushallituksen rahoittaman Yhteiset työkalut ohjaukseen -hankkeen puitteissa. 

  • Ensimmäisellä vuosikurssilla teemoina ovat omaan ryhmään tutustuminen ja sosiaalisten taitojen kartuttaminen.
  • Toisella vuosikurssilla keskitytään vastuun kantamisen ja suunnitelmallisuuden kehittämiseen.
  • Kolmannella ja neljännellä vuosikurssilla katseet käännetään kohti lukio-opintojen jälkeistä tulevaisuutta.,

Välilehdiltä löytyvät kunkin vuosikurssin keskeiset asiat periodeittain. Lukuvuosikellossa on viittauksia Työkalupakkiin, josta löytyy apuvälineitä ryhmänohjaajan tueksi. Työkalupakkiin pääsee sivuston yläosassa olevan Työkalut-elementin kautta. Tältä sivustolta löytyy myös apua siihen, miten toimia huolta herättävissä tilanteissa ja kenen puoleen kääntyä missäkin asiassa.

1. vuosikurssi

Lukio-opintojen aloitus​
  • Käytännön asioita: tietokoneiden käyttöönotto, lukujärjestyksen lukeminen, ruokailukäytännöt jne.
    • Työkalupakki ”Lukio-opintojen aloitus”​
Ryhmäytyminen​
  • Opiskelijoihin tutustuminen ja opiskelijoiden tutustuttaminen toisiinsa
  • Ryhmäytymisleikkejä ja -tehtäviä
    • Työkalupakki ”Ryhmäytyminen”​
  • Ryhmäytymispäivä, jolloin ei ole normaalia opetusta ​
    • Periodin alkupuolella​
    • Tutorit, RO:t ja opinto-ohjaajat päävastuussa päivän suunnittelusta​
Tervehdyskirje koteihin​
  • Tervehdyskirje huoltajille (ja opiskelijoille) Wilma-viestinä heti koulun alettua
  • Sisältönä esimerkiksi lukio-opintoihin liittyviä käytännön asioita

 

2. vuosikurssi

Itsensä ohjaaminen ja johtaminen​
  • Omien tavoitteiden tarkistaminen: Missä menen?​ Mihin kiinnitän tänä lukuvuonna huomiota?​
Opiskelustrategiani​
  • Opiskelua tukevien menetelmien läpikäynti
    • Työkalupakki ”Opiskelutaitolomake”​
Opinto-ohjelman tarkistaminen 2. vuodelle
  • Opinto-ohjelman ja aikataulun päivittäminen tarvittaessa
    • Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”​
Motivaatiokirje itselle
    • Työkalupakki "Opiskelu- ja työelämätaidot"​
RO-keskustelut pienryhmissä syksyn aikana
    • Työkalupakki "RO-haastattelut 2.-4. vuosikurssilaisten kanssa​"

 

3. vuosikurssi

Abin aikataulut​
  • HUOM! Abivuonna vain kolme periodia käytössä​.
  • Valintojen tarkistaminen: tuleehan opintopisteitä riittävästi
    • Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”​
Wilma-merkinnät täysi-ikäisenä ja poissaolojen selvittäminen​
  • Opiskelija velvollinen esittämään esimerkiksi lääkärintodistuksen, jos sairaspoissaoloja paljon​
  • Huoltajan Wilma-oikeuksien jatkaminen
Syksyn yo-kirjoitusten aikataulu ja niihin valmistautuminen​
  • Kokeiden ja opintojen päällekkäisyys
  • Lukusuunnitelman tekeminen viimeistään nyt!​
  • Osallistumisoikeuden tarkistaminen: onko kaikki pakolliset opinnot suoritettu​?
Abitoimikunta ​
  • Abivuoden tapahtumien suunnittelu ja vastuualueiden jakaminen (vastuuopettajat)​

 

​4. vuosikurssi

  • Valmistumisaikataulut 3½ ja 4 vuotta
    • Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”​
  • Yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen, keskustelut ja pienryhmät​​

1. vuosikurssi

Opintoihin ja niiden etenemiseen liittyvät käytännöt
  • K-merkinnän täydentämisen ohjeet
  • Hylätyt arvosanat: 2/3 kunkin aineen numeerisista arvosanoista tulee olla hyväksytysti arvioitu.
  • Uusintaan ilmoittautuminen ja muut uusintojen käytänteet
  • Opiskelijan vastuu uusinnoista ja K-merkintöjen täydentämisestä
Opiskelutaidot
  • Ensimmäisen periodin arvosanojen läpikäynti: Millaiset arvosanat sain? Olenko tyytyväinen niihin? Mistä mahdolliset muutokset johtuivat?
    • Työkalupakki ”Opiskelu- ja työelämätaidot - periodiarviointi"
RO-haastattelut
  • Henkilökohtainen RO-haastattelu syksyn aikana: tarkoituksena tutustua opiskelijoihin paremmin ja kysellä kuulumisia
    • Työkalupakki "RO-haastattelut"
1. vuosikurssin vanhempainilta
  • 2. periodin aikana, kun 1. periodin arvioinnit valmistuneet ja opiskelijoilla hieman kokemusta siitä, mitä lukio-opiskelu on.
  • Toteutuksen suunnitteleminen yhdessä
    • Työkalupakki, ”Lukiolaisen velvollisuudet”

 

2. vuosikurssi

Ajankäyttö ja voimavarat
  • Voimavaroja tuovat ja vievät asiat: Miten päästä irti pinttyneistä tottumuksista? Mikä auttaisi eteenpäin?
  • Kalenterin käyttö ajanhallinnan tukena
YO-suunnitelma ja opintojen etenemisen aikataulutus
  • Pääosin opinto-ohjaajan vastuulla
  • RO:n tehtävä seurata Wilman lomake B:n avulla Ylioppilastutkintosuunnitelmaa (suunnitelma laaditaan OPO-tunneilla)
  • Mahdollinen YO-ilmoittautuminen kevään yo-tutkintoon koulun antamien ohjeiden mukaisesti

 

3. vuosikurssi

Hyvinvointi
  • Oman jaksamisen tarkastelu: mitkä tekijät auttavat jaksamaan ja keskittymään?
    • Työkalupakki ”Hyvinvointi”
  • Huolta herättävän opiskelijan kanssa keskusteleminen
    • Verkkosivun Heräsikö huoli? -osio
Opintojen eteneminen
  • K-merkintöjen tarkistaminen ja täydennystarpeiden kartoittaminen
  • Hylättyjen arvosanojen (arvosana 4) läpikäyminen: 2/3 kunkin oppiaineen numeerisista arvosanoista tulee olla hyväksytysti arvioitu.
  • Valmistumisaikataulun realistisuus ja opintojaksovalinnat
Abitoimikunta
  • Abivuoden tapahtumien suunnittelu, tiedotus ja työnjako

 

4. vuosikurssi

  • Valmistumisaikataulut 3½ ja 4 vuotta
    • Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”​
  • Yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen, keskustelut ja pienryhmät

 

1. vuosikurssi

Hyvinvointi ja opiskelun haasteet
  • Opiskelijan hyvinvoinnin tarkastelu: Voiko opiskelija hyvin? Millaisia haasteita tulee ilmi?
  • Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja etenemisen tarkkailu Wilma-merkintöjen ja oppituntien perusteella
  • Poissaolot, myöhästymiset, K-merkinnät tms.?
    • Verkkosivun Heräsikö huoli -osio
Fyysisen ja psyykkisen opiskelukyvyn ylläpito
  • Riittävän unen, säännöllisen ateriarytmin ja riittävän liikunnan merkitys hyvinvointiin
    • Työkalupakki ”Hyvinvointi”
Abien ja 1. vsk:n törmäytys
  • Yhteinen erillinen ROT, esimerkiksi 1A ja 3A yhteen
    • Työkalupakki ”Ryhmänohjaustuokiot”

 

2. vuosikurssi

Vastuullinen aikuisuus
  • Täysi-ikäisyyden vastuut, haasteet ja mahdollisuudet
  • Keskustelua esimerkiksi pienryhmissä täysi-ikäisyyden merkityksestä opiskeluun, vapaa-aikaan, työelämään ja some-käyttäytymiseen.
  • Huoltajan Wilma-oikeuksien jatkaminen
Juhlaetiketti, vanhojen päivän suunnittelu

 

3. vuosikurssi

Onnea matkaan, heipat ohjausryhmälle!
Kevään yo-kirjoitukset
  • Osallistumisoikeuden tarkistaminen ja yo-kokeiden aikataulu
Valmistuminen
  • Abikevään aikataulu ja tärkeät päivämäärät, esimerkiksi milloin tulee olla viimeiset opinnot valmiina.
  • YTL:n tulosten julkistamispäivä
  • Lakkiaisharjoitukset
3. vuosikurssin vanhempainilta
  • Teemana jatko-opinnot
Abitoimikunta
  • Penkkareiden valmistelu
Abien ja 1. vsk:n törmäytys
  • Yhteinen erillinen ROT, esimerkiksi 1A ja 3A yhteen
    • Työkalupakki ”Ryhmänohjaustuokiot”

 

4. vuosikurssi

  • Valmistumisaikataulut 3½ ja 4 vuotta
    • Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”​
  • Yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen, keskustelut ja pienryhmät

1. vuosikurssi

Motivaatio ja sinnikkyys
  • Motivaatiohaasteiden selättämiseen ja motivaation jäsentämiseen apukeinona motivaatiokirje
    • Työkalupakki "Opiskelu- ja työelämätaidot"
  • Keskustelua pienryhmissä, hyvien ideoiden ja toimintatapojen vaihtoa
2. vuoden esivalinnat: Mitä haluan opiskella jatkossa? Mitä aineita olen ehkä kirjoittamassa?
  • Esivalintojen ohjeistus, infot ja toteutus vuosittain sovitulla tavalla

 

2. vuosikurssi

Vuorovaikutusosaaminen
  • Omien vuorovaikutustaitojen tarkastelu: Millaisessa ryhmässä on hyvä olla, osallistua ja opiskella? Miten käyttäydyn ja miten se heijastuu muihin?
  • Rakentava puhe ja palaute
    • Keskustelua pareittain tai pienryhmissä
Esivalintojen tekeminen lukion antamien aikataulujen ja ohjeiden mukaan
    • Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
Wanhojen päivä ja tanssit
Vanhempainilta

 

3. vuosikurssi

  • Jatkavien opiskelijoiden (siirto)palaverit
  • Opiskelijan kirje uudelle ryhmänohjaajalle

1. vuosikurssi

Vahvuuteni ja kehittämiskohteeni lukiolaisena
Tulevan lukuvuoden valinnat, opintopistekertymä ja tavoitevalmistumisaika
  • Valintojen tekeminen ja tarkistaminen yhdessä sovitulla tavalla
  • Opintopistemäärän täyttyminen
    • Työkalupakki ”Opintojen eteneminen”
  • Lukuvuoden reflektointi: Onko vuosi ollut liian täynnä tai haasteellinen? Tarvitseeko valmistumisaikaa muuttaa
    • Ohjaus opolle
  • Oman osaamisen arviointi: Mitä jo osaan? Missä on kehitettävää?
    • Työkalupakki "Opiskelu- ja työelämätaidot"
Wilman C-lomakkeen Urasuunnitelma-osion työelämätaitojen tehtävän hyödyntäminen

 

2. vuosikurssi

Työelämätaidot
    • Työkalupakki ”Opiskelu ja työelämätaidot”
YO-ilmoittautuminen lukion ohjeistuksen mukaisesti
  • YO-kirjoitusten, 1. periodin ja päättöviikon yhteensovittaminen
Kesän suunnitelma
  • Loma!
  • Lukusuunnitelma kesälle
  • Kesätyöt
  • Wilman C-lomakkeen Urasuunnitelma-osion työelämätaitojen tehtävän hyödyntäminen
  • Mahdollisten opiskelijan tekemien periodi- ja lukuvuosipalautteiden hyödyntäminen
    • Työkalupakki ”Opiskelu ja työelämätaidot – periodiarviointi”
Abitoimikunnan perustaminen
  • Abipuun istutus tms. lukiokohtaisesti