Suosikit

Kohtaamisia-konsertti tuo lavalle suositut virtuoositaitelijat Lappeenrannassa

JULKAISTU 24.3.2023, 11.17

Viulisti.

Lappeenrannan kaupunginorkesterin Kohtaamisia-konsertissa keskiviikkona 29.3.2023 klo 19 Lappeenranta-salissa kaksi virtuoositaiteilijaa kohtaa orkesterin. Konsertin johtaa kapellimestari Tibor Bogányi ja solistina esiintyy alttoviulutaiteilija Hiyoli Togawa.

Konsertin solistinumerona soi tšekkiläisen säveltäjän Bohuslav Martinůn uusromanttinen Rapsodia-konsertto alttoviululle ja orkesterille. Konsertin aloittaa unkarilaisen säveltäjän Ferenc Farkasin folkloristissävytteinen Lavotta-sarja ja päättää Johannes Brahmsin Serenadi) nro 1 D-duuri op.11.

Unkarilaisvaikutteisessa maisemassa menuettien ja marssien siivillä

Konsertin aloittava unkarilaisen Ferenc Farkasin (1905–2000) Lavotta-sarja perustuu unkarilaisen muusikon János Lavottaan (1764–1820) sävelmotiiveihin. Vuonna 1969 säveltämässään sarjassa Farkas kulkee musiikillisessa tarinassa unkarilaisvaikutteisissa maisemissa menuettien ja marssien siivillä sekä Rooman keisarikunnan maakunnan Pannonian eli Unkarin miljöössä päätyen juhliin tavernassa.

Säveltäjän tie kylän kirkontornista New Yorkiin

Bohuslav Martinů (1890–1959) syntyi ja vietti lapsuutensa pienessä Poličkan kylässä Böömin ja Määrin rajalla. Perhe asui kaupungin kirkon asunnossa, josta kirkontorniin johti 193 porrasta. Bohuslav kiipesi usein torniin isänsä ja sisarensa katselemaan yli kylän avautuvaa maisemaa sekä kuuntelemaan kirkon kellojen kumahduksia.

Koulun ohessa varsin ujo poika opetteli soittamaan innolla viulua ja hänestä pian tuli paikkakunnan jousikvartetin ensiviulun soittaja eli priimas. Kyläläiset järjestivät rahainkeruun, jotta Bohuslav voitiin lähettää opiskelemaan Prahan konservatorioon vuonna 1906.

1920–30-luvuilla Martinůn teoksia esitettiin sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Hän kirjoitti runsaasti orkesterimusiikkia, baletteja ja oopperoita, mutta 1930-luvun laman tultua suurin osa töistä oli kamarimusiikkia. Vuonna 1939 Saksa miehitti osan Tšekkoslovakiaa luovuttaen itäosan Unkarille ja samoihin aikoihin säveltäjä alkoi auttaa paenneita maanmiehiään Pariisissa. Vuonna 1940 Martinůn pakeni miehitetystä Pariisista ja päätyi New Yorkiin. Yhdysvalloissa hän opetti Tanglewoodissa ja tuona aikana hän kirjoitti kuusi sinfoniaa.

Lappeenrannan kaupunginorkesterin konsertissa kuultava teos Rapsodia alttoviululle ja orkesterille on sävelletty vuonna 1952 New Yorkissa, ja säveltäjä omisti teoksen ukrainalais-amerikkalaiselle alttoviulistille Jascha Veissille. Hän myös kantaesitti teoksen seuraavana vuonna Clevelandin orkesterin kanssa. Teos aloittaa säveltäjän viimeisen niin sanotun uusromanttisen kauden.

Brahmsin serenadi on kuusiosainen sävellys

Johannes Brahms (1833–1897) tunnetaan nykyisin parhaiten neljästä monumentaalisesta sinfoniastaan ja viulu- sekä pianokonsertoistaan. 1850-luvun lopulla Hampurissa ja Detmoldissa klassisten teosten tutkimisen tuloksina syntyivät kaksi orkesteriserenadia. Brahms kirjoittikin olevansa harvinaisen tyytyväinen ensimmäisiin orkesteriteoksiinsa. Niinpä hän oli täynnä toiveikasta luottavaisuutta, että ne saisivat myös puolelleen ystävällismielisiä kuulijoita. Konsertissa kuultava Serenadi op. 11 D-duuri on sävelletty vuosina 1857–58. Teos oli alun perin neliosainen kamariorkesteriteos, josta Brahms suunnitteli myös jalostavansa sinfonian. Hän pysyttäytyi kuitenkin vielä serenadissaan pienessä jousistossa kerätäkseen rohkeutta tulevia sinfonioitaan varten. Serenadi laajeni kuitenkin osiltaan ja kestoltaan menuetin ja kahden scherzon avulla peräti kuusiosaiseksi sävellykseksi.

Kosmopoliitti taitelija rakentaa siltoja musiikin avulla

Hiyoli Togawa aloitti alttoviulunsoiton Rainer Moogin opissa. Heti nuoresta hän pääsi Artemis Quartetin oppiin soittamaan jousikvartetissa. Togawa on saavuttanut menestystä myös useissa kilpailuissa.

Jo pienestä pitäen uteliaisuus ja avarakatseisuus ovat olleet Hiyoli Togawa elämän ohjaavia periaatteita. Reininmaalla varttunut Hiyoli Togawa, jolla on japanilaiset ja australialaiset juuret, puhuu sujuvasti kolmea "äidinkieltään" saksaa, japania ja englantia.

Siltojen rakentaminen erilaisten ihmisten, kulttuurien ja taiteen välille sanojen ja äänien avulla on kosmopoliittisen taiteilijan ensisijainen päämäärä. Hiyoli Togawa on osoittanut, että konserteissa pelkästään alttoviulu ei soi, vaan myös esityksen draaman kaaren tulee vaikuttaa kuulijoihinsa.

Hiyoli Togawa konsertoi säännöllisesti ympäri Eurooppaa ja Japania soolo- ja kamarimusiikkikonsertein. Hän esiintyy usein yhdessä taiteilijoiden kanssa ja soittaa säännöllisesti tunnetuilla festivaaleilla sekä eri orkestereiden solistina.

Lappeenrantalaisyleisölle tuttu kapellimestari tekee paluun

Unkarilais-suomalainen kapellimestari Tibor Bogányi  työskenteli nuorten Sinfoniaorkesteri Vivon taiteellisena johtajana vuosina 1999–2002 saaden tämän jälkeen nimityksen 28-vuotiaana Turun filharmonisen orkesterin ylikapellimestariksi. Lappeenrannan kaupunginorkesterin taiteellisena johtajana Bogányi toimi vuosina 2008–2016. Syksystä 2018 alkaen hänet on nimitetty Pori Sinfoniettan taiteelliseksi johtajaksi.

Kotimaassaan Unkarissa Bogányi on toiminut Pécsissä Pannon-filharmonian ylikapellimestarina vuodesta 2011 lähtien. Bogányi on johtanut useimpia suomalaisorkestereita ja Suomen Kansallisoopperassa sekä muita orkestereja kuten Kööpenhaminan filharmonista orkesteria, Shanghain oopperaa ja Meksikon kansallista sinfoniaorkesteria. Hän on esiintynyt myös sellistinä eri puolilla maailmaa.

Bogányin perhe muutti vuonna 1987 Unkarista Suomeen Forssaan, jossa hänen vanhempansa työskentelivät musiikinopettajina. Bogányi opiskeli Sibelius-Akatemiassa ja orkesterinjohtamista Jorma Panulan ja Leif Segerstamin kapellimestariluokilla. Konserttilavoilla lumoava Bogányi tunnetaan monipuolisista ja virtuoottisista tulkinnoistaan.

Kohtaamisia

ke 29.3. Lappeenranta-sali klo 19

Johtaa Tibor Bogányi
Solisti Hiyoli Togawa, alttoviulu

Ohjelma:
Ferenc Farkas: Lavotta suite
Bohuslav Martinu: Rhapsody-Concerto
Johannes Brahms: Serenade nro 1 D-duuri op. 11
Konsertin kesto noin 2 tuntia sisältäen väliajan
Liput 30 € / 21 €

Lisätiedot:

Milko Vesalainen
Intendentti – Lappeenrannan kaupunginorkesteri 
puh. 040 547 8706
milko.vesalainen@lappeenranta.fi